Når livet går i stereo

Det suser forbi i hundre og førti. Styrtregn og dårlig sikt til tross, det er like travelt. Alle skal frem fortest mulig. Den ene djervere enn den andre. Med begge hender hardt på rattet, flyttes øyne raskt fra speil til speil. Blikket flakker automatisk ned til skiltet hos en idiot som hiver seg inn foran uten engang å blinke.

”Typisk franskmann!” grynter jeg. For det har nemlig mannen min gjort helt klart. De som kjører som idioter, er franskmenn. Vi bor ikke så langt fra grensen til Frankrike og belemres med dem stadig vekk. Det er sjelden det ikke stemmer. Og når det ikke gjør det, ja da er det unntaket, som igjen bekrefter regelen naturligvis.

Slike regler er kjekke å ha forresten. De gjør hverdagen mer oversiktlig og forutsigbar. Det forutsigbare er trygt. Når jeg ser franske bilskilter, så vet jeg å være på vakt mot overtramp i trafikkbildet. For som regel stemmer det.

Det er uttrykk jeg liker godt. Som regel, de fleste, omtrent alltid, nesten aldri, generelt, vanligvis, folk flest. Disse ordene gjør det lettere å forklare ting som i utgangspunktet kanskje skulle vise seg å være komplekse. Kompleksitet blir det hodepine av.

Noen kaller dette stereotypisering. Men de vet ikke hva de snakker om. Slike mennesker er typiske bråkmakere som alltid må krangle. De vil innbille oss at verden inneholder nyanser og at mennesker ikke kan puttes i båser.

Som for eksempel innvandrerfamilie. Aftenposten trykket i dag et innlegg av FRP politikerne Per Willy Amundsen og Christian Tybring-Gjedde med masse gode tips til innvandrerfamilien for å sikre vellykket integrering. For vellykket integrering må til syvende og sist være innvandreren sitt ansvar, ikke sant?

Nå står det ikke akkurat hva disse to herremennene mener definerer en innvandrerfamilie. Om det dreier seg om flyktninger, svensker, folk som kommer langt vekke fra og har bodd her siden tidlig 70-tall, vites ikke. Slik begrenser de dermed ikke budskapet til å gjelde noen få, men favner oppfinnsomt nok alle de som måtte kunne føle seg truffet av den problematikken de beskriver. I innlegget deres puttes for øvrig begreper som innvandringsfamilier, flyktninger, muslimer, selvmordsbombere og integreringsproblemer i samme kasserolle og sauses sammen i en herlig grøt. Det er kanskje ikke så ofte de får spalteplass, så det er godt de benytter anledningen mens de har den til å få sagt alt de så gjerne skulle ville si.

Men tilbake til innvandrerfamilien. Som sagt er den ikke definert. Derfor sitter jeg her og tenker at de også skriver om slike som meg. Og jeg må si jeg er veldig fristet til å ta disse kloke ordene til etterretning. Da sikter jeg til de gode rådene som ramses opp på slutten av artikkelen. For jeg føler meg truffet. Rett og slett. Jeg har tatt meg den kunstneriske frihet og tilpasse de utvalgte punktene til min situasjon.

-          Snakk fransk til barna i hjemmet: Åh, så deilig det hadde vært og kun snakke fransk. For barna hadde det vært mindre forvirrende nå som de fortsatt er små. De slipper å lære seg norsk og for meg personlig ville det sikkert betydd en raskere utvikling i tilegnelsen av fransk.  De er virkelig ikke dumme disse guttene.

-          La barna se fransk barne-TV og lytte til fransk radio: Det er jo mye enklere for meg. Jeg slipper den eviglange diskusjonen med junior når jeg insisterer på norske tegnefilmer og sang CD-er for at han skal vedlikeholde norsken. Det vil bli mer fred i heimen, med andre ord.

-          Les franske eventyr og barnebøker for barna: Dette er et råd som i tillegg til å gjøre tilværelsen enklere mht de logistiske utfordringer jeg i anskaffelsen av norsk barnelitteratur, jeg også vil spare penger på. Norske bøker er dyre og dersom man reiser med billige flyselskaper har man begrenset med vekt. Og bøker er tunge.

-          Slutt å ta med barna på månedslange ferier i opprinnelseslandet: Jaja, der ryker de fire ukene vi tilbringer i Norge hver sommer. Men det er fornuftig nok med tanke på at de fra nå av ikke vil få noe input av det norske språk i hverdagen. De vil jo ikke forstå noe av det menneskene rundt dem sier uansett, og for mitt vedkommende fortoner det å være tolk fire uker i strekk seg nokså marerittaktig. Dette rådet vil jo begrense kontakt med min del av slekta, min kulturarv og mine røtter, men jeg har mistanke om at Tybring-Gjedde og Amundsen tenker at overdreven kontakt med disse faktorene vil gjøre integrering i dette landet ytterligere mislykket, derfor er det vel viktig å ta til etterretning. Nå vil vi kunne benytte ferieukene til å reise til mer eksotiske reisemål i stedet for. Det er nok steder i verden hvor de snakker fransk og hvor vi dermed ikke forledes til å glemme hvor vi kommer fra.

Følger vi disse rådene, så skal det bli fart på integrering og slutt på forstyrrende norske elementer i mine barns oppdragelse, tenker jeg. Men mest av alt, viktigst av alt, og sist men aller, aller mest: Dersom barna mine ikke forstår norsk, slipper de å forholde seg til uttalelser à la det innlegget denne bloggposten ble inspirert av. Og det er det sannelig verdt.

Du kan jo lese selv:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3959387.ece

36 responses to “Når livet går i stereo

  1. Bravo! Bravo!

  2. Du er slike en bitende god satiriker! En bloggpost med skikkelig godt fraspark og effekt :D

    • c'est la vie!

      Åh, kunne ikke la være å bite og sparke litt etter å ha lest dette innlegget i Aftenposten i dag! Tror ikke ti ville hester kunne klart å stoppet meg ;)

  3. Maie Sætherskar

    Nok en gang klarer du å få inn noen velrettede spark med ordene dine, Hege – fy søren, den er viktig og bra denne bloggen din!!!
    God jul på fransk OG norsk, venn!

    • c'est la vie!

      Tusen takk for superfin kommentar, Maie! Det er virkelig godt å ha et sted og kunne uttrykke seg på når det kommer slike utspill fra det ytterste høyre :D Og god jul til dere alle sammen!

  4. Ah, deilig å lese dette! Jeg var så sint da jeg leste disse to karenes innlegg i går, så det var fint at du kunne komme med noen spark tilbake!

    • c'est la vie!

      Det var veldig godt å få det ut! Slike utspill frustrerer, spesielt med tanke på at det kommer fra et av Norges største parti ergo det må være mange mennesker som faktisk hører og tror på det de sier… Maken til overgeneralisering og forenkling av innvandrerdebatten skal man virkelig lete veldig lenge etter!

  5. Som jeg nevnte i et annet forum: Ettersom Lillesøster (5) er en del av innvandrerstatistikken, er det vel bare å følge bruksanvisningen. Og jeg som hadde håpet å slippe å utsette henne for volden i norske folkeeventyr på en stund ennå. Men må man, så må man.

    • c'est la vie!

      Ja Hanne, du må forte deg nå før det blir for sent og integreringen går helt i stå! Som innvandrer familie er det jo du som har ansvaret her, les eventyr med lusekofter på mens dere spiser havregrøt og hører på hardingfele – dere har ikke ett sekund å miste! ;)

  6. Elisabeth

    Takk og lov for at du skriver og formidler!

  7. Hege – takk for din stemme der på kontinentet som når helt hit! Og GRATULERER med 2. plass i Tordenbloggen – har ikke fått gratulert deg før nå.

    Og ikke minst: Fred over jorden

    • c'est la vie!

      Ja til fred på jorden!

      Og tusen takk for gratulasjon, jeg er overlykkelig! :D

  8. Utrolig godt skrevet! Skikkelig tatt paa kornet. Det interessante er jo at de som skriver dette antakelig tilbringer tid paa Costa del Sol i Spania, hvor de henger med andre nordmenn, spiser paa restauranter drevet av skandinaver og engelskmenn og klarer aa vaere der veldig, veldig lenge uten aa laere mer enn to spanske gloser… Ugh!

    (Fr. Irene retter: et par ganger har du skrevet innvandrer_familien med mellomrom… :) )

    • c'est la vie!

      Jeg har sett det, tenkt det og skulle gjøre noe med det, men helt glemt det! Det var ikke bare et par ganger, det var hele posten igjennom..! Men nå er det rettet opp, og tusen takk for kommentar på det – jeg setter veldig stor pris på språklig innspill :D

      Og ja, helt enig. Det er mye dobbelmoral ute og går blant slike gutter, det er det som er så utrolig. At de ikke ser at de møter seg selv i døra? Det som er mest tragisk er, som jeg sa tidligere her, at de representerer et av Norges største parti. Jeg skjemmes.

  9. Wasim Zahids innlegg Kalkulert kynisme fra FRP-politikere er bra. Spesielt påpeker han den uholdbare slutningen fra terrorist til muslim til innvandrer.

    Sukk. Jeg må innrømme at jeg blir mer og mer lei av «debatten» rundt innvandring i Norge. Den domineres av rene populister som bruker innvandrere som skyteskive for å skaffe seg oppslutning, og selvgode og innbilske individer som snakker til innflyttere som om de var treåringer som må kjeftes på for å gjøre som de «skal».

    For ikke å snakke om den gjennomgående ideen at vi «hvite og ariske» nordmenn er så homogene og alle har de samme meningene. Selv føler jeg at jeg vanligvis har mer til felles med høyt utdannede utlendinger, hvor de nå måtte komme fra, enn jeg har med en del av mine mer lavpannede og dårlig orienterte landsmenn.

    Ceci dit, Joyeux Noël!

    • c'est la vie!

      Det var godt å lese Wasim Zahids innlegg!

      Jeg er forøvrig helt enig med deg, Erlend. Er også lei av denne debatten, og det er mye derfor jeg også skriver bloggen min. Mulig det er naivt, men jeg håper liksom at det å fortelle historiene til en ekte, etnisk nordkvinne som strever med integrering og annerledeshet, så kan kanskje det bidra til en større bevisstgjøring.

      Samtidig tenker jeg at media har et veldig stort ansvar for denne svart/hvitt fremstillingen av innvandrere, og virker mer interessert i å selge gjennom tabloide overskrifter enn å bidra til seriøs debatt. For jeg ønsker å tro at mange nordmenn også har noe fornuftig å bidra med i denne debatten, men at de hittil ikke har fått tilstrekkelig med spalteplass? Og – ser ikke folk at den type argumentasjon som kommer frem i innlegget til FRP-politikerne ligner skremmende mye på polemikken som foregikk før andre verdenskrig?

  10. Hrmf, lenken ble borte: Kalkulert kynisme fra FRP-politikere.

  11. Ugh, franskmenn! Neida! Fordommer kan være fine de (så lenge de ikke styrer et partis politikk såklart). Jeg har mange fordommer, og jeg blir så glad hver gang en fordom blir knust.

    Jeg har alltid hatt fordommer mot skallede hvite menn, med tattoveringer og muskler. Det er noe i meg som roper «kryss gata for helvete, og løp som vinden!!!» når jeg ser en sånn type. Jeg får øyeblikkelig assosiasjoner til nazister og skinheads.

    En virkelig travel morgen travet jeg ut av blokka og mot t-banen, med en fryktelig tung sekk på ryggen, matboks i den ene hånden, og mobil og nøkkelknipe i den andre. Jeg ser en skallet, barsk, hvit mann komme ut av en gul pick-up og varselalarmer ringer i hver celle i kroppen min. Jeg prøver å holde fatningen, tenker at jeg bare går fort forbi. Noe jeg gjør. Et par sekunder senere hører jeg mannen rope etter meg. Jeg leker døv. Men han gir seg ikke. Jeg ser ingen utvei, så jeg snur meg mot ham og, Gud bevare meg vel, mannen er på vei LØPENDE mot meg!

    Jeg tenker at jeg kommer til å dø. Jeg tenker på alt jeg har gått glipp av i verden. Jeg ser ikke det som har vært, men alt som kunne bli. Jeg er bare 20 år gammel, vil jeg rope! (Og det er jo så lite rasjonelt, at jeg nesten blir flau over å tenke tilbake på det)

    Han ser at jeg er dødsblek (det skal mye til for at en svart person virkelig blir dødsblek). Mannen stopper opp, og begynner å le så det runger. Jeg ser tilbake forvirret, og plutselig ser jeg det. Nøkkelknipet mitt henger og dingler mellom fingrene hans. Jeg gikk fra blek til rød på et millisekund. Jeg stod og takket i flere minutter. Mistet t-banen såklart, men fikk en kompis som hilser hver gang vi dulter til hverandre i nabolaget. Til alle andres forbauselser, for han ser virkelig skummel ut.

    • c'est la vie!

      Haha! Morsom og lang lesing som møtte når jeg åpnet bloggen min i dag – velkommen hit og takk for interessant kommentar :D

      Jeg følte veldig med deg der jeg leste nedover i handlingen, og det sier noe veldig godt om den frykten vi klarer å skape utav en oppfatning av noe er farlig. Og det på grunn av fordommer.

      Uansett, kjekt å en kompis som ser skummel ut i grunnen, han kan jo skremme vekk de ekte skumlingene om det skulle være behov for det!

  12. Så bra at du skrev om den artikkelen, litt vel håpløs lesning fra deres side. Til gjengjeld likte jeg veldig godt Dagbladets «Norsk på 1-2-3″ nevnt tidligere her. Det er bra du setter fingeren på slike fordommer, og selvfølgelig også på hvordan det er å være innvandrer. Jeg er selv i utlendighet, men i Israel og ikke Belgia :-)

    • c'est la vie!

      Tusen takk for hyggelig kommentar! Fikk et akutt behov for å nyansere litt når jeg leste dette, selv om det kanskje er fåfengt… Du som og lever i utlendighet vet sikkert alt om at integrering ikke er så til de grader svart – hvitt og enkelt som visse mennesker skal ha det til. Om ikke annet, så hjelper det å skrive frustrasjonen av seg ;)

  13. Beklager så mye, jeg glemmer meg når jeg begynner å skrive! (Så det ble fryktelig langt nå). Jeg har vært innom flere ganger, men har aldri kommentert tror jeg :) Jeg skal jobbe med presise og kortere kommentarer!

    • c'est la vie!

      Ingenting å beklage det! Tror det er en av de lengste kommentarene jeg har fått så langt, og det var selvsagt veldig hyggelig å lese den :D

  14. her faar de ogsaa svar paa tiltale: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3963708.ece
    men jeg forsto ikke helt punkt fem… kanskje somalieren har et synspunkt?

    • c'est la vie!

      Takk for tips! Jeg tror punkt fem betyr at man istedetfor å se for seg en muslim som et dårlig menneske og ikke-integrert, skal man kanskje begynne å se for seg det motsatte? Med all den negative stereotypiseringen som foregår i i den offentlige debatten mht muslimer, er det lett å trekke den konklusjonen at muslimer er dårlige mennesker. Det er derfor viktig å endre den oppfatningen. jeg blir så oppgitt av at debatten ikke er mer nyansert, og at folk tror på disse stereotypiseringene. Det er mennesker det er snakk om. Ikke idioter. Godt folk tar til motmæle ihvertfall… :)

  15. Flott innlegg. Bare så synd at fornuft og rasjonelle argumenter ikke later til å sige inn blant de som stemmer FrP. Derfor får de så mange stemmer. Sannelig bra at to tredjedeler ikke ville drømme om å stemme på tullingpartiet. Da er det fortsatt håp om at gamle Norge ikke vil bli revet i filler av rasister og andre tullebukker.

    • c'est la vie!

      Enig med deg! Vi må tenke at to tredjedeler tross alt er fornuftige folk, da er det mye håp for et Norge for nordmenn som oss ;)

  16. Hei Hege. Og Irene (som jeg ikke kjenner).

    Irene skriver ltit lenger opp i kommentarfeltet: «Det interessante er jo at de som skriver dette antakelig tilbringer tid paa Costa del Sol i Spania, hvor de henger med andre nordmenn, spiser paa restauranter drevet av skandinaver og engelskmenn og klarer aa vaere der veldig, veldig lenge uten aa laere mer enn to spanske gloser… Ugh!»

    Jeg er nordmann som bor på Costa del Sol. Jeg jobber på en internasjonal skole og snakker engelsk hele tida på jobb. Lærer spansk for å kunne integreres skikkelig, og prøver så godt jeg kan å snakke spansk hele tiden. Ok, men poenget er, Irene: DU HAR SÅ RETT!!! Jeg blir stadig overrasket over hvor mange skandinaver og briter (bare for å nevne noen) som bor her nede og som ikkeh har lært seg et ord spansk. Og som gjør akkurat det du sier: Henger med folk fra sine land hele tiden.

    Eksempel fra i går, da jeg var hos den britiske frisøren. (Ok, jeg har ikke turt å gå til spansk frisør ennå….) Vi snakker om Hellig tre kongers dag, som er i Spania i dag, og som er en slags spansk julaften. Barna får pakker i dag, og det er skikkelig family time her. Jeg spør frisøren om han har sett Hellig tre kongers-paraden før. Han sier yes. Og forklarer hvordan han opplevde det.

    Jeg: «Vi har tenkt å se paraden i San Pedro. Det føles mer spansk og autentisk enn Marbella.»

    Frisøren: «Jeg skal ikke se den i San Pedro. Fordi det er mer spansk og autentisk, og de snakker ikke engelsk der.»

    Frisøren har bodd her fire år. Og snakker ikke spansk. Akkurat som mange av mine lærerkolleger. «It’s not necessary.» Er det ikke?

    Hege, Irene, og alle andre: Kom til Costa del Sol og gjør feltarbeid. Og ta med dere noen politikere fra FrP. Så får dere alle kanskje enda mer å tenke på!

    PS. Må tilslutt nevne at jeg snakket med en koselig dame på flyet til Norge en gang. Hennes foreldre (nå i 80-åra) hadde bodd her nede i 25 år og bevisst valgt å bosette seg i et Spanish neighbourhood. Damen på flyet fortalte at foreldrene snakker spansk og har internasjonale venner, men måtte bevisst «holde seg unna» nordmennene.

    Feliz Año Nuevo!
    Godt nytt år!

    • c'est la vie!

      Tusen takk for veldig interessant kommentar, Stine! Ler når jeg leser om den damen på flyet sine foreldre som måtte holde seg unna nordmennene. Det er helt klart veldig behagelig å holde seg til sine egne når en befinner seg i utlandet. Mange opplever det som stressende nok å befinne seg i et annet land, og synes det er godt å ha folk rundt seg som forstår språk og de usynlige kulturelle kodene. Slik er det nok med de fleste av oss. Og det blir jo ikke annerledes for innvandrere som kommer til Norge. Mange av de opplever jo å bli uglesett i tillegg, så hvordan i allverden skal vi forvente at de skal «mingle» med nordmenn for å få en raskere tilvenning til kultur og læring av språk?

      Synes det er flott at du benytter anledningen til å lære deg spansk og går litt utenfor allfarvei, fortsett sånn og nyt det!

      Og skal svare deg veldig snart på mail, men internett tilgangen her nede er veldig ustabil så jeg har ikke kommet så langt ennå :)

  17. Tilbaketråkk: Hvor går (lande)grensen for den norske folkesjela? | C'est la vie!

Legg igjen en kommentar

