Fredsprisutdelingen: Historien du ikke fikk lese

Mens de største avisene i gamlelandet var i ferd med å samle seg som blodtørstige gribber rundt nyheten om at Nobels avkom er i harnisk over den retning fredsprisnomineringen har tatt, var svigerinnen min og hennes mor på audiens hos fredsprisvinnerne fra Liberia.

Mens den tabloide statsmakt siklet verre enn ondskapsfulle sladrekjerringer over muligheten til nok et sleivspark i retning Jagland og hans kolleger i fredspriskomiteen, var svigerinnen min, hennes to brødre og deres mor på fredsprisutdeling.

Og mens såkalte seriøse politiske journalister omtalte fredsprisutdelingen med mindre spalteplass enn det mest uinteressante realitetsshow, ja mens alt dette foregikk på forsidene fredag og lørdag, ble svigerinnen min og hennes familie nok en gang tatt tilbake til den brutale dagen for snart 9 år siden. Svigerinnen min og brødrene hennes mistet pappaen sin. Mammaen deres mistet ektemannen sin. Broren min mistet svigerfar. Barna deres mistet bestefar. Og bistands-Norge mistet en helt spesiell ressurs.

Hans tragiske bortgang skulle bli en av de viktigste inspirasjonskilder for Leymah Gbowee og hennes avgjørelse for å begynne med fredsarbeid på heltid. Men ettersom tabloidpressen heller velger å ironisere over Jagland eller spamme nyhetskanalene med lavkarbo, reality, kjendiser, helse og ellers alt som har med sladder og spekulasjoner å gjøre, enn å fortelle denne historien, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å lese det svigerinnen min forteller her.

Han utgjorde en forskjell.

Og jeg personlig er i harnisk over at hans historie ikke ble nevnt med et eneste bittelite ord i hverken VG, Dagbladet eller Aftenposten.

16 Svar til “Fredsprisutdelingen: Historien du ikke fikk lese

  1. Flott skrevet! Jeg blir like imponert hver gang. Vil bare fortsette med å henvise til en annen blogg. Styreleder i ADRA Norge har satt fine ord på ting han også. http://t.co/Tvh44C4p.

    • Tusen takk for det, Annika! Jeg leste bloggposten din i morges, og klarte ikke å få den ut av tankene på tur til og fra skolelevering. Så tenkte jeg det var på sin plass med en liten kommentar. Du vet jo, jeg er en stor tilhenger av nyanser ;) Snakkes snart!

  2. Takk for at du deler dette! Det er så viktig at vi hele tiden minnes på at det er ikke «vi og de andre», men at vi faktisk hører sammen og historiene våre veves sammen på kryss og tvers over landegrenser og kontinenter.

  3. Takk for at du delte dette.

  4. For en flott historie! Veldig trist ogsaa selvfolgelig men vakkert aa se hvordan han inspirerte andre.

    • Ja, både veldig fint og trist. Nå har familien fått en slags oppreisning. Arbeidet og innsatsen og til slutt skulle ta livet hans har ikke vært forgjeves.

  5. Utrolig sterk historie! Takk for at du delte.

  6. Takk :-)
    Trenger slike historier i hverdagen hvor man går i hi i egne utfordringer og ikke gløtter på døra for at andre gjør en forskjell på sin kant.

  7. Enig med deg! Leste svigerinnens blogg her om dagen og ble sterkt berørt av det jeg leste. Riktig god jul til dere alle sammen fra fjellet.

    • Ja, det er en sterk historie, og jeg er veldig glad for at de fikk møte og høre historien til fredsprisvinneren :D Og god jul til dere på fjellet!

  8. Tilbaketråkk: Historien du fortsatt ikke får høre | C'est la vie!

  9. Tilbaketråkk: Del tre av historien du fortsatt ikke skulle få høre noe om | C'est la vie!

Legg igjen en kommentar

